נמרוד
אחת
מיצירות הפיסול הנחשבות בישראל היא עבודתו של הפסל יצחק דנציגר, וכוונתי לפסל
"נמרוד".
הפסל
זכה לביקורות קטלניות ואף הוחרם מהצגתו באוניברסיטה העברית, מאחר והוגדר
כפרובוקטיבי מידי להצגה בפני הציבור. רק באמצע שנות השישים של המאה הקודמת זכה
לעדנה ולהבנה על יופיו של הפסל, וכשרונו של הפסל , ובשנת 2010 חזר להיות מוצג
במוזיאון ישראל.
מי היה נמרוד?
בספר
בראשית פרק י' כתוב: "וְכוּשׁ, יָלַד אֶת-נִמְרֹד; הוּא הֵחֵל, לִהְיוֹת
גִּבֹּר בָּאָרֶץ. הוּא-הָיָה
גִבֹּר-צַיִד, לִפְנֵי יְהוָה; עַל-כֵּן, יֵאָמַר, כְּנִמְרֹד גִּבּוֹר צַיִד,
לִפְנֵי יְהוָה. וַתְּהִי
רֵאשִׁית מַמְלַכְתּוֹ בָּבֶל, וְאֶרֶךְ וְאַכַּד וְכַלְנֵה, בְּאֶרֶץ, שִׁנְעָר."
למעשה, דמותו של נמרוד מצטיירת כדמות חיובית.
א. בעל
יוזמה – ככתוב - "הוא החל להיות גבור בארץ".
ב. בעל
גבורה – ככתוב " כנמרוד גבור ציד".
ג.
מכונן ממלכה ובונה ערים - "ותהי ראשית ממלכתו בבל... ויבן את ננוה..."
ד.
פעולתו רצויה ונעשית לשם שמים - "גיבור ציד לפני ה'".
במקורותינו
לא כל כך אוהבים את נמרוד. בתלמוד הבבלי, במסכת עירובין, כתוב: "ולמה נקרא שמו נמרוד, שהמריד את כל העולם כולו
עליו במלכותו".
רש"י
מסביר: להיות גבור - להמריד כל העולם על הקב"ה. גבור
ציד - צד דעתן של בריות בפיו ומטעה אותם למרוד בקב"ה. על כן
יאמר על כל אדם המואשם בעזות פנים, היודע מיהו ריבונו ומתכוון למרוד בו, יאמר: זה
כנמרוד גיבור ציד. (שם)
במדרש,
כאמור, נחשב נמרוד לדמות שלילית ביותר, כנראה משום ששמו
מתפרש כמביע רצון למרוד כנגד האלוהים, ועיסוקו בציד מצייר אותו כשליט אכזר ואלים.
כמו כן מסופר עליו במדרש שצווה להשליך לכבשן את אברהם, בעודו
צעיר, בשל סירובו לסגוד לאלילי בבל. בבראשית רבה מתואר
העימות התאולוגי בין אברהם המונותאיסט לבין נמרוד עובד האלילים
ואז אנו מוצאים עוד דבר הכתוב על נמרוד באותו מקום,
בראשית פרק י': "וַיִּבֶן, אֶת-נִינְוֵה, וְאֶת-רְחֹבֹת עִיר,
וְאֶת-כָּלַח וְאֶת-רֶסֶן--הִיא, הָעִיר הַגְּדֹלָה. "
אנו
מגלים כי נמרוד היה בנאי, בונה ערים גדולות.
במקורות
אחרים , מנוסקריפט דאולנד משנת 1550, מספרים לנו, כי נמרוד היה מלך בבל, ושם
כזכור לנו, נבנה בעזרת טכניקה של בנייה בלבנים צרופות מגדל בבל, אותו מגדל
אשר ראשו בשמיים.
נמרוד
היה בנאי בעצמו. אהב את המדע, ומסופר כי כאשר הערים נינווה וערים נוספות במזרח
עמדו להבנות, שלח נמרוד 60 בנאים, וצווה עליהם: היו נאמנים איש לרעהו, תחיו יחד
באהבה נאמנה, שרתו בנאמנות את אדוניכם ותבואו על שכרכם, ותנו למפקח עליכם את הכבוד
המגיע לו.
אכן
סתירות מענייניות בדמות כל כך רב גונית. מצד אחד יצירתי ביותר ומצד שני המלך הנורא
שרצה להמית את אברהם אבינו.
ולא
נותר לנו כי אם להיזכר במילות השיר הנפלא בלדינו:
כאשר המלך נמרוד - : Kuando el Rey
Nimrod
תרגום
לעברית |
המקור
בלאדינו |
|
כאשר המלך נמרוד יצא לשדה הוא הביט אל השמיים ואל הכוכבים וראה אור קדוש מעל הרובע היהודי אות להולדתו של אברהם אבינו פזמון: אברהם אבינו, אבינו היקר האב המבורך, האור של ישראל אברהם אבינו, אבינו היקר האב המבורך, האור של ישראל. |
Kuando el Rey Nimrod al kampo
salía mirava en el syelo i en la
estreyería vido una luz santa en la Djudería ke avía de naser Avraham Avinu. koro: Avraham Avinu, Padre kerido Padre bendicho, luz de Yisrael Avraham Avinu, Padre kerido Padre bendicho, luz de Yisrael |
1
בפברואר 2018
תגובות
הוסף רשומת תגובה