על האמת

 

מנחם בגין, בספרו המרד אמר: ""האמת היא ערך מוחלט. אין היא זקוקה לאישורם של אלה המורדים בה. אבל, אם גם המתכחשים לה, מודים בה, אות הוא, כי ניצחונה השלם הוא בלתי נמנע."

ואני מבקש לדבר הפעם על האמת.

בסרט האביר האפל אומר באטמן: "לפעמים האמת לא מספיקה. לפעמים, אנשים ראויים ליותר מן האמת. לפעמים, אנשים ראויים שאמונם בדברים לא יהיה לשווא." 

אנו רואים כי הגדרת האמת, או נקודת המבט על האמת, משתנה מהגדרה להגדרה. משתנה מהוגה דעות זה ואחר.

האם אין אמת אחת ברורה?

עמוס עוז גורס ,כי "אמת צרופה הורסת הכל ואיננה בונה שום דבר." האמנם?

אם נבדוק אצל הפילוסופים הקדומים נגלה שיש גם אמת מתמטית, ואמת פיזיקלית. מושג ה"אמת" הוא אחד המושגים החשובים והבסיסיים בכל הנוגע לחיים. האם אנו יכולים לכתוב ספר על החיים? מהם החיים? אולי כן, כי מי שחי יכול אולי לכתוב ספר על החיים. כמו אותו תייר שביקר בהודו במשך שלושה ימים. כשחזר, כתב את הספר "הודו, אתמול, היום ומחר".

וריטאס-אלת האמת

האמת מוגדרת בתוך תחום המתמטיקה . היא נקבעת לפי האקסיומות ואת האקסיומות לא נוכל להוכיח . ולכן לא נוכל לומר שהן "אמת . " 

הידעתם כי המתמטיקה מחלקת את אוסף כל ההיגדים ( משפטים ) לשלוש קבוצות  - "אמת" "שקר" ו"לא שייך למתמטיקה" . המשפט : "שני משולשים הם חופפים אם הם זהים בצלע אחת ובשתי הזויות הצמודות אליה" הוא אמת הנובעת ישירות מהאקסיומות . המשפט : "שני מספרים הם תמיד גדולים יותר ממספר שלישי" הוא שקר – כי הוא סותר את האקסיומות , והמשפט "האהבה פורחת באביב" אינו נובע או סותר אף אקסיומה,  ולכן אינו שייך למתמטיקה . 
אבל בואו נחזור אל האמת. לאמת חשיבות גדולה בחיינו במהותם ובמטרתם . בשל ראינו שלמתמטיקה אין קיום ללא האמת , וידוע כי, חיפוש האמת הביא למהפכות המדעיות הגדולות של המאה העשרים , ובמיוחד לתורת היחסות . 

זה המקום להתחיל ולדבר על תורת היחסות אבל נראה לי, כי אין זה המקום והזמן...

לכן נתקדם ונשאל , מה למתמטיקה או לפיזיקה העוסקים במספרים , לוגיקה , חוקי טבע , או ניסיונות- ולמוסר ? כי בכל זאת מדי פעם תוך כדי הדיון במתמטיקה או הפיזיקה , מופיעות פתאום נקודות כגון , אמת , ענווה וסובלנות . אולי מכיוון שהמוסר , כמו המתמטיקה והפיזיקה הם תוצרים עיליים של אותו מקור , המוח החושב , האדם , ומכילים את אותו הניצוץ שהפריד אותנו מהברירה הטבעית ויצר את "מותר האדם . " 
אחי, פיזיקה, מתמטיקה, אמת, מוסר, אומנות, ספרות ויופי מגיעים כולם ממקור אחד ויחיד. תמצאו אותם בכל מקום שבו נמצאת רוחו של האדם . ככה זה . 

נשאלת השאלה- האם יש אמת מוחלטת? האם יש אמת יחסית? האם נכון לומר כל אחד והאמת שלו?  האם "הסבר סביר" משול לאמת? אלו שאלות שדורשות מחשבה מעמיקה.

אגב המושג הסבר סביר מזכיר לי את סיפורו של אפרים קישון:

פקיד ממשלה בעל משכורת ממוצעת בנה לעצמו וילה מפוארת על חוף הים שערכה כ 10 - מיליון דולר .

קראו אותו אליהם חוקרי מס ההכנסה ושאלוהו . "מניין לך , פקיד ממשלתי זוטר- סכום כסף כזה לבניית וילה כזו " ?

ענה להם הפקיד : "ערב אחד טיילתי לתומי בשדרה בשעת ערבית . לפתע הופיעו לפני שני גמדים לבושים ירוק ואמרו לי : כאן , מתחת לעץ הזה קבור אוצרו של המלך כורש מפרס . מיהרתי והבאתי טוריה ובאישון הלילה חפרתי ואכן מצאתי את האוצר " !

חוקרי האוצר הביטו זה בזה ושאלו : "יש לך הוכחה " ? " ודאי , " ענה האיש , "הווילה " ! 


ראינו על קצה המזלג ממש כמה מסובך להגדיר את האמת. לכן אסיים בדבריו של בעל התניא הלא הוא האדמו"ר הזקן, רבי שניאור זלמן מלאדי מייסד חסידות חב"ד והאדמו"ר הראשון שלה, שאמר:

"עשרים ואחת שנים עמלתי על האמת: שבע שנים למדתי מהי אמת; שבע שנים שקדתי על גירוש השקר; ושבע שנים התאמצתי להכניס את האמת לתוכי.

 

 4/10/2018

 

 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כמה מילים על אהבה וידידות

רק הדומם הוא שלם

אחוות אחים?