אחוות אחים?

טולסטוי אמר, כי "סיפּור יוסף ואחיו הוא מעשה-אמנות שאין כערכו בכל ספרות העולם". 
תומאס מאן כתב יצירת מופת בת ארבעה כרכים על יוסף ואחיו. רבים נוספים עוסקים בסיפור זה תוך ניסיון להבין את הדינמיקה ביחסים בין האחים. 

 אם נעבור בקצרה על יחסי הגומלין במקורות שלנו על יחסים בין אחים נגלה, כי לא תמיד הקשר הוא טוב, בלשון המעטה. למשל-קין והבל, יצחק וישמעאל, יעקב ועשיו ועוד. אכן מעורר מחשבה ועל כך נדבר אולי בפעם אחרת. 
סיפור האירועים על יוסף ואחיו מתמשך על פני 23 שנים. מה גרם לשנאה הגדולה בין האחים? יש אומרים קנאה. האחים קנאו ביוסף על כי יעקב העדיף אותו על פני כולם. או אולי כעס על כי יוסף הלשין עליהם, ולא בצדק, לפני אביהם. כעס שכמעט הביא אותם למצב בו עמדו להרוג אותו. 
כל זאת הביא לכך, ולא משנה מה הייתה הסיבה, שכל הצדדים, יוסף מצד אחד, האחים מצד שני ומעל כולם יעקב, האב האומלל, סבלו סבל רב במשך שנים רבות. 


יוסף מתוודע לאחיו, ציור של פטר פון קורנליוס

האם ניתן היה למנוע את הסבל הזה? יתכן. אולי היה צורך בתקשורת נכונה, בניסיון להבין מה מניע את המעשים שנעשו, קצת הבנה הדדית וחמלה היו יכולים למנוע, אולי, את כל זאת. 

לו יוסף היה מתנהג קצת יותר בצניעות , לו יעקב היה נוהג באופן שווה לכל בניו ולא מחצין בצורה בולטת את העדפתו את יוסף, לו האחים היו נוהגים אחרת, לא היו פוגעים ביוסף, לא היו משקרים לאביהם ומספרים לו כי בנו מת, לו היו עוזרים ליוסף להבין כי מעשיו מכעיסים אותם אולי היו נראים הדברים אחרת. 
סיפור האיבה מסתיים ב"הפי-אנד" במילים: וַיְנַשֵּׁק לְכָל-אֶחָיו, וַיֵּבְךְּ עֲלֵיהֶם. האם לא מאוחר מידי? או אולי מוטב מאוחר מאשר כלל לא? 

 אנו למדים מכך כי אחוות אחים אמיתית , עזרה ואמת הם לא מילים סתם, יש להם משמעות עמוקה ביותר ועלינו ליישם זאת בחיי היום יום שלנו. 14 באפריל 2016<

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כמה מילים על אהבה וידידות

רק הדומם הוא שלם